Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi.
Sivustolle on upotettuna muun muassa YouTub-videoita, joita koskevat YouTuben käyttöehdot.
Sivustolla käytetään analytiikkaa, joka ei kuitenkaan mahdollista käyttäjän tunnistamista henkilötasolla. 
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

x

Jättirekat

Metsähallitus tekee selvitystyötä suuren hyötykuorman ajoneuvoyhdistelmien käyttöönotoksi puutavaran kuljetuksissa. Käyttökokeiluja tehdään jättirekoilla ja pitkillä puutavarajunilla.

Jattirekka lumisessa maisemassa tiellaMetsähallitus on Suomen suurin puunmyyjä ja maan toiseksi suurin tienpitäjä. Tehokkaat kuljetukset ovat tärkeitä paitsi Metsähallitukselle ja sen asiakkaille, myös ympäristölle, sillä kuljetukset ovat Metsähallituksen suurin yksittäinen hiilipäästöjen lähde. Yksi merkittävistä keinoista päästöjen vähentämiseksi onkin autojen kuormakoon kasvattaminen. Metsähallitus työskentelee tehostaakseen kuljetuksia ja pienentääkseen kuljetuksista aiheutuvaa hiilijalanjälkeä.

Käyttökokeilut rekoilla ja junilla

Metsähallitus on osallistunut käyttökokeiluihin erilaisilla suuren hyötykuorman rekoilla ja junilla. Maantiekuljetuksissa näitä kutsutaan HCT-käyttökokeiluiksi (High Capacity Transports) ja junakuljetuksia puolestaan LHT-kuljetuksiksi (Longer&Heavier Trains). Kokeiluhankkeiden tarkoitus on etsiä kustannus- ja ekotehokkaampia ratkaisuja puun kuljettamiseen turvallisuudesta tinkimättä.

  • 104-tonninen rekka ”Jätti” on kuljettanut puuta pitkillä maantieosuuksilla Inarin, Rovaniemen ja Kemin välillä. (Käyttökokeilu 2015-2019)
  • Kaksi 84-tonnista rekkaa, ”Pikkujättiä”, on kuljettanut puuta jalostuslaitoksille ja rautatieterminaaleihin suoraan metsästä. (Käyttökokeilu 2015-2018)
  • Vuodesta 2018 on ollut käynnissä käyttökokeilu 76-90-tonniselle yhdistelmälle (käytössä olevasta perävaunusta riippuen yhdistelmä on joko 76-tonninen, 84-tonninen tai 90-tonninen).

Käyttökokeiluista on saatu hyviä tuloksia ja niitä pyritään jatkamaan ja laajentamaan. Syksyllä 2019 kuljetukset aloitti uusi ”Pikkujätti”, joka on Euroopan ensimmäinen 10-akselinen ajoneuvoyhdistelmä jokaisen renkaan CTI-järjestelmällä (Central Tyre Inflation). Yhdistelmä operoi 76 tonnin kokonaispainolla, kunnes saa luvan 84 tonnin kokonaismassalle.

Suositeltava vierailuajankohta, tarkennusta saavutettavuudesta

 Ympäri vuoden.

Yhteyshenkilö

Metsähallituksen kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen, ari.siekkinen@metsa.fi

Yhteistyökumppanit

Pikkujätti: Qteam Systems O, P&A Trans Oy

Lisätietoja

Lue lisää: Enemmän kuormaa, vähemmän päästöjä ja kustannuksia: e-julkaisu.fi/metsahallitus/autoesite

Videot

Ride Along With The Giant 104 tonne timber truck (kesto 10:30 min)


 

HCT Nopea tie päästöjen vähentämiseen (kesto 7:12 min)


 

Puulle kyytiä - 84 tonninen Pikkujätti (kesto  11:00 min)


 

Jätin matkassa - 104 tonninen jättirekka (kesto 10:28 min)

 

Metsähallitus logo